Назва статті Досвід Великої Британії в побудові національних антилегалізаційної та антикорупційної систем в Україні (публікується англійською мовою)
Автор(и) АНТОН ЧУБЕНКО
доктор юридичних наук, професор, директор Академії фінансового моніторингу, м. Київ, Україна, chubenko@i.ua
Назва журналу Науково-теоретичний та науково-практичний журнал
“Вісник Національної академії прокуратури України”
Випуск 4’2018
Сторінки [7–23]
Анотація Велика Британія є однією з найбільш відкритих держав у світі. Рівень економічного розвитку в цій країні ґрунтується на широких і продуктивних відносинах для всіх держав світу. Проте необхідно зазначити, що відкритий статус Великої Британії як глобального фінансового центру призводить до ризику незаконних фінансових потоків.
Боротьба з відмиванням коштів і протидія корупції – загальна тенденція, актуальна для всіх держав світу. Стратегічно важливі документи для здійснення податкової політики наявні також у США.
Фінансові органи України, Великої Британії та США є учасниками системи протидії відмиванню коштів і фінансуванню тероризму як на національному, так і на міжнародному рівнях.
Метою статті є вивчення досвіду Великої Британії для побудови антилегалізаційної та антикорупційної систем в Україні.
У 2015–2016 роках Велика Британія та Україна опублікували свої перші національні оцінки ризиків відмивання коштів і фінансування тероризму, визначивши ті сфери, де потрібно вжити заходів, пов’язаних із виявленням доходів і майна, отриманих злочинним шляхом, що надалі використовуються для боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму.
До законодавства нашої держави додаються положення про боротьбу з відмиванням коштів, що відповідають міжнародним стандартам. Зміни режиму звітності про підозрілі операції та наглядовий режим ведуться як у Великій Британії, так і в Україні.
Велика Британія активно проводить розслідування та кримінальне переслідування відмивання коштів і фінансування тероризму (1 400 судових рішень на рік). Правоохоронні органи Великої Британії мають потужні інструменти для отримання вигідної інформації, зокрема й за допомогою державних та приватних зв’язків, а також ефективно використовують цю інформацію у своїх розслідуваннях.
В Україні створено кілька спеціальних органів, ключове місце серед яких посідає Національне агентство України з пошуку, відстеження та управління активами, отриманими від корупції та інших злочинів. Функції цього Агентства зрозумілі для більшості країн світу, але зовсім нові в системі органів державної влади України. У Великій Британії наявне спеціальне законодавство, зокрема Закон про доходи від злочинів 2002 року.
Україна активно долучається до міжнародного співробітництва шляхом надання запитів про відшкодування збитків у зв’язку з розслідуванням внутрішніх протиправних дій або інших злочинів.
Однак варто зазначити, що поточний брак судових рішень про конфіскацію вилученого майна пов’язаний із проведенням досудового слідства у відповідних кримінальних справах, оскільки розслідувані злочини є складними, що потребує виконання великої кількості слідчих та інших процесуальних дій.
Отже, важливий аспект роботи української системи – обмін інформацією. Велика Британія надає унікальні можливості для міжнародного співробітництва у справах та посиленні міжнародного публічного/приватного обміну інформацією. Важливим є те, що суди у Великій Британії також можуть видати наказ про заморожування або конфіскацію власності.
Велика Британія значно посилила свою систему відмивання коштів/фінансування тероризму, особливо у сфері оперативної координації діяльності правоохоронних органів, посилення інструментів розслідування, механізмів для полегшення публічного та приватного обміну інформацією.
Це особливо важливо з огляду на те, що Україна має продемонструвати прогрес у формуванні нового національного законодавства з протидії відмиванню коштів і фінансуванню тероризму, зокрема, прийнявши базовий закон про імплементацію Директиви ЄС2015/849 2015 року. Законопроект № 9417, ініційований урядом України, зареєстровано у парламенті 19 грудня 2018 року як невідкладний.
Ключові слова запобігання корупції; боротьба з відмиванням грошей; Національне агентство України з пошуку, відстеження та управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів.
References REFERENCES
List of legal documents
Legislation
1. Proceeds of Crime Act [2002] Chapter 29 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2002/29 accessed 30 December 2018 (in English).
Bibliography
Authored books
2. Chubenko A, Loshytskyi M and others, On Prevention and Counteraction to Legalization (Laundering) of the Criminal Proceeds, Terrorism Financing and Financing of Proliferation of Weapons of Mass Destruction: scientifi c and practical comment to the law of Ukraine (Vaite 2015) 816 (in Ukrainian).
Journal articles
3. Chubenko A, ‘Anti-corruption and anti-legalization role of the General Prosecutor of Ukraine through the prism of international standards’ (2018) 5 (1) European Science 200 (in Ukrainian).
4. Chubenko A, ‘National Tax security and prospects of usage of experience of the Internal Revenue Service (IRS) of the United States to combat shadow economy in Ukraine’ (2017) 1(25) Public Law 18–25 (in Ukrainian).
Conference papers
5. Cherniavskyi S, Tsytsiridze M, ‘Topical issues of using the possibilities of unscheduled documentary audits and other inspections in criminal proceedings’ Authorities of the National bank of Ukraine on the imposition of administrative fines: interdepartmental scientific-practical conference (Kyiv 2016) 124 (in Ukrainian).
6. Chubenko A, ‘National Agency of Ukraine for finding, tracing and management of assets derived from corruption and other crimes: formation of a new central executive body’ The shadow economy: world trends and Ukrainian realities: interdepartmental scientific-practical conference (Kyiv 2017) (in Ukrainian).
7. Cooperation in the sphere of financial monitoring and anti-corruption eff orts: international and national aspects: joint international scientific and practical workshop (Odesa 2016) 148 (in Ukrainian).
8. Implementation of the national risk assessment of money laundering and terrorist financing as an element of the state policy of shadowing of the Ukrainian economy: joint international seminar of the OSCE and the State Financial Monitoring Service of Ukraine (Kyiv 2014) 100 (in Ukrainian).
Websites
9. FATF (2018), Anti-money laundering and counter-terrorist financing measures – United Kingdom, Fourth Round Mutual Evaluation Report, FATF, Paris http://www.fatf-gafi.org/publications/mutualevaluations/documents/mer-united-kingdom2018.html accessed 30 December 2018 (in English).
10. The National Risk Assessment of Money Laundering and Terrorist Financing 2017 https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/ uploads/attachment_data/file/655198/National_risk_assessment_of_money _laundering_and_terrorist_fi nancing_2017_pdf_web.pdf accessed 30 December 2018 (in Ukrainian).